In 5 stappen starten met duurzaam ondernemen

In 5 stappen starten met duurzaam ondernemen

Duurzaam ondernemen, ook wel Maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO), wordt steeds belangrijker. Vanuit de overheid worden er steeds meer eisen gesteld op het gebied van duurzaamheid en de verslaglegging daarvan. Ook voor kredietverstrekking is het steeds vaker een criterium en daarbij verwachten klanten tegenwoordig ook dat het bedrijf waar zij een dienst of product afnemen zijn maatschappelijke verantwoordelijkheid neemt. Daarom kunt u beter nu al starten met duurzaam ondernemen. Wij geven 5 stappen om een begin te maken. 

Duurzaam ondernemen, waar begint u?

Het mag duidelijk zijn: duurzaam ondernemen levert veel op. Voor mens, milieu én bedrijf. Maar hoe kunt u nu beginnen met duurzaam ondernemen? Hoe zorgt u ervoor dat het een vast onderdeel wordt van het bedrijf? Om te voorkomen dat goedbedoelde initiatieven losse flodders blijven is het van belang duurzaam ondernemen onderdeel te maken van het hele bedrijf. Hiervoor kunt u de 5 stappen van Duurzaam Ondernemen gebruiken.

De 5 stappen van duurzaam ondernemen

De binnenste cirkel bestaat uit de deelgebieden waarop u aan de slag kunt gaan met duurzaam ondernemen in uw bedrijf: bedrijfsvoering, communicatie, financiën, inkoop, personeel en verkoop.

Om uw duurzame activiteiten tot een succes te maken doorloopt u de vijf stappen van het stappenplan, de buitenste cirkel. U begint bij stap 1 en volgt het stappenplan t/m stap 5. Vervolgens kunt u ervoor kiezen om het certificaat ‘Erkend Duurzaam’ te behalen.

In 5 stappen naar een succesvol duurzame onderneming

Stap 1: Breng uw huidige duurzame activiteiten, ideeën en verwachtingen in kaart

1.1 Wat doet u al?

Helpt u een buurtvereniging? Biedt u stageplekken aan leerlingen met leer- of gedragsproblemen? Scheidt u uw afval? Heeft u uw gloeilampen vervangen door spaarlampen? Maak een lijst met alle zaken die u al doet.

1.2 Wat verwachten anderen van uw bedrijf?

Inventariseer de verwachtingen van klanten, medewerkers, uw bank, leveranciers, de buurt en gemeente op het gebied van duurzaam ondernemen. Vraag welke dingen zij denken dat uw bedrijf zou kunnen doen om mens en/of milieu te helpen. Voorbeelden van informatie die u kunt achterhalen bij uw doelgroepen zijn:

  • Wat verwachten klanten van uw bedrijf op het gebied van duurzaamheid?
  • Welke voorwaarden stelt uw bank?
  • Aan welke lokale activiteiten zou u kunnen bijdragen volgens uw buurtbewoners?
 

1.3 Welke ideeën hebben medewerkers?

Betrek medewerkers bij het bedenken van manieren om duurzaam ondernemen vorm te geven. Bijvoorbeeld met een brainstorm, een ideeënbus of het aanstellen van een werkgroep met vrijwilligers. Maak van duurzaam ondernemen een vast punt binnen het teamoverleg. Medewerkers weten goed hoe het bedrijf in elkaar zit en komen vaak met creatieve ideeën. Doordat uw medewerkers meedenken, zijn zij betrokken bij de veranderingen. Dit creëert draagvlak en vergroot de kans op succes. U kunt medewerkers vragen of zij een duurzaamheidsteam willen vormen. Als team vormen zij de duurzame ambassadeurs van uw bedrijf. Zij bedenken ideeën en werken deze verder uit. U stelt tijd en middelen beschikbaar.

Stap 2: Stel doelen op

2.1 Wat zou uw bedrijf nog meer kunnen doen?

Wat zou u nog meer kunnen doen? Houd hierbij in gedachten welke waarden je als bedrijf na wilt leven en uit wilt stralen. Wat past bij het bedrijf? Doe de ‘Erkend Duurzaam’-duurzaamheidstest en inventariseer sterke punten en verbeterpunten.

2.2 Welke duurzame doelen wilt u behalen?

Gebruik de informatie die u heeft opgedaan in de vorige stappen om doelen op te stellen voor uw bedrijf. Formuleer de doelen die u wilt bereiken SMART:

  • Specifiek: Een concrete beschrijving van de activiteit. Wat willen we bereiken? Wat gaan we precies doen? Wie zijn erbij betrokken? Wanneer gaan we het doen?
  • Meetbaar: Hoeveel gaan we doen? Hoe kunnen we het meten?
  • Acceptabel: Is er draagvlak voor? Wil iedereen meewerken?
  • Realistisch: Kan het wat we willen doen? Wat is er nodig om het doel te behalen?
  • Tijdgebonden: Wanneer beginnen we? Wanneer zijn we klaar? Hoeveel tijd is nodig om de doelen te behalen? Plan kleine, haalbare stappen. Hierdoor is de kans op succes groter.

Stap 3: Maak een plan en stem af met anderen

3.1 Hoe maakt u een plan?

Zet de doelen om in een plan van aanpak. Zet hierin wat u precies, wanneer en met wie wilt bereiken en wat de kosten en de tijdsinvestering mogen zijn.

3.2 Wat vinden anderen van het plan?

Ga met personen die belangrijk zijn voor de uitvoering van het plan om de tafel. Ook hierbij kunt u weer denken aan klanten, medewerkers, uw bank, leveranciers, de buurt en gemeente. Wat vinden zij van het plan? Hebben zij nog tips? Door met uw stakeholders te overleggen raken zij betrokken bij uw plannen. Dit vergroot de kans op succes!

Stap 4: Voer het plan uit en communiceer

 4.1 Hoe zorgt u ervoor dat iedereen weet wat u gaat doen?

Maak een communicatieplan zodat u wat u al doet, en wat u nog gaat doen, effectief kunt communiceren. Doelgroepen zijn klanten, leveranciers, de buurt, uw bank, de gemeente en andere relaties. Dit kunt u op verschillende manieren doen. Bijvoorbeeld via websites, regionale kranten, nieuwsbrieven, acties of folders. Zorg dat u iedereen vertelt over uw duurzame onderneming.

4.2 Hoe zorgt u dat alles volgens plan zal verlopen?

Om in de gaten te houden of alles volgens plan verloopt en te voorkomen dat het plan strandt of doel mist is een evaluatieplan noodzakelijk. Prik een aantal vaste momenten waarop u controleert of alles nog volgens plan loopt. Wat moet wanneer gedaan zijn? Zo kunt u op tijd bijsturen als zaken niet goed gaan. Evalueer niet alleen als het plan al is afgelopen. Tussentijds evalueren zorgt ervoor dat u tussentijds nog kunt bijsturen als dit nodig is.

4.3 Ga aan de slag!

Voer het gemaakte plan uit.

Stap 5: Deel de resultaten en leg vast

5.1 Deel het resultaat met anderen

Vertel alle betrokkenen welke resultaten geboekt zijn en wat u nog meer gaat doen. Misschien komen zij naar aanleiding daarvan zelf ook weer met ideeën of suggesties.

5.2 Hoe zorgt u dat alle goede initiatieven behouden blijven?

Leg vast wat u doet in het kader van duurzaam ondernemen. Laat duurzaamheid terugkomen in de visie, missie en strategie, het bedrijfsplan, taak- en functieomschrijvingen, vergaderagenda’s en natuurlijk brochures en folders. Zet duurzaamheid als vast punt op de agenda bij vergaderingen.

Het certificaat ‘Erkend Duurzaam’

Heeft u deze stappen gevolgd? Dan kunt u de duurzaamheidstest doen via het Erkend Duurzaam portal. Vervolgens zal een IvDM adviseur contact met u opnemen voor het doen van een audit bij uw bedrijf. Scoort uw bedrijf goed? Dan ontvangt u het Erkend Duurzaam certificaat. Dit is het bewijs dat u zich inzet voor maatschappelijk verantwoord ondernemen!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Wij geven om jouw privacy

Wij en derde partijen gebruiken cookies op onze website voor statistische, voorkeurs- en marketingdoeleinden. Google Analytics-cookies zijn geanonimiseerd. U kunt uw voorkeur wijzigen door op `Zelf instellen` te klikken. Door op `Accepteren` te klikken accepteert u het gebruik van alle cookies zoals beschreven in onze privacyverklaring.

Powered by WP Brothers

Kies je privacyvoorkeuren

Via de cookieverklaring op onze website kun je jouw toestemming op elk moment wijzigen of intrekken. In ons privacybeleid vind je meer informatie over wie we zijn, hoe u contact met ons kunt opnemen en hoe we persoonlijke gegevens verwerken.

Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies helpen onze website bruikbaarder te maken, door basisfuncties als paginanavigatie en toegang tot beveiligde gedeelten van de website mogelijk te maken. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken.

Voorkeuren

Voorkeurscookies zorgen ervoor dat de website informatie kan onthouden die van invloed is op het gedrag en de vormgeving van de website, zoals de taal van je voorkeur of de regio waar je woont.

Statistieken

Statistische cookies helpen ons begrijpen hoe de website wordt gebruikt, door anoniem gegevens te verzamelen en te rapporteren. Met deze informatie kunnen wij onze site blijven verbeteren voor optimaal gebruik.

Marketing

Marketingcookies gebruiken we om relevante content en advertenties te tonen op andere websites die je bezoekt, die zijn toegespitst op jouw interesses.